RSS

söndag 30 maj 2010

Helt otroligt!

Igår åt jag både jordgubbstårta med massvis av grädde på och grillat kött som var skapligt starkt kryddat - men Ossian fick inget magknip whatsoever! Så himla skönt för honom och oss!
    Hoppas verkligen att han slipper vara känslig mot mjölkprotein i framtiden. Snart så får han ju börja med smakportioner, vi tänkte börja när han är ungefär 3,5 månad om han tycker det är gott. En tesked potatis, kanske lite gröt och någon fruktpuré kanske. Jag har hört att man bör starta med lite mindre söta livsmedel först, eftersom de annars kan vägra att äta det om de vant sig med det söta och goda. Och det är ju förståeligt, vem vill äta palsternacka när det finns persikor liksom? ;-)
    Sen vad BVC säger om när man ska börja med smakisar och hur man ska göra struntar jag i. Klarar magen av det och han tycker om det är gott så är det klart han ska få riktig mat! Menar förr så fick ju småbarnen uppblötta skorpor i kaffe, och de överlevde. Dessutom har ju "åldern" för smakisar skiftat hela tiden, förut var det 6 månader de skulle strikt helammas och nu går väl gränsen vid 4 månader, om de inte ändrat sig igen. Välling är ju från 6 månader, men jag vet att folk ibland blir rådda att börja tidigare med det om de har väldigt aktiva barn som är extra hungriga. Vi får väl se om Ossian behöver det lite tidigare, menar han är inte stilla en sekund när han är vaken. Armar och ben går hela tiden på full fart!

Johannes kom faktiskt hem innan tolv igårkväll, han ringde först och frågade om jag kunde hämta honom (han hade nog glömt att Ossi fanns, haha) men så tog han en taxi tillslut. De verkar ha haft det trevligt på grillfesten de också!
    Nu väntar vi på att hans pappa ska komma och hämta ett par strömmingar, brorsan fiskade ju igår och fick en hel del. Och jag orkar inte rensa äckliga fiskar... vi äter aldrig fisk, om det inte är rökt (jag) eller såna där mumsiga grillade laxbitar från Östenssons (också jag). M.a.o - jag äter ibland och Johannes aldrig, hehe. Vi fick ett infall en gång och köpte fiskpinnar, men paneringen bara föll av så det blev nästan fiskgryta av det. Willys, tror jag det var. Får väl se om vi gör ett nytt försök någon annan dag!

// Sabina

0 kommentarer: