RSS

söndag 22 augusti 2010

Bromsbelägg, död räv & kalas

Brorsan skulle byta bromsbelägg igår på förmiddagen, så jag och Ossi åkte ut till landet. Jag hade med både mat och gröt till honom, vilket visade sig vara en väldigt bra idé :-D
    Jag hade förstås köpt fel belägg på Biltema, visade sig efter en isärskruvning och jämförning. Så jag och pappa åkte iväg till Tornby medan mamma och brorsan passade Ossian. Det var det längsta han någonsin varit utan mamma och pappa samtidigt, men han var jättesnäll och blev hungrig lagom till jag var tillbaka. 

De nya, rätta beläggen kom på plats lagom tills andra brorsan ringer och säger att de ska komma ut med familjen en sväng. Så jag och Ossian stannade ett tag till, och bestämde också att Mange skulle få fylleskjuts hem från stan senare på kvällen som tack för hjälpen. 
    När vi åkt från stan och jag lämnat av honom så kollar jag i dikena lite extra, eftersom det var mörkt och man vill ju inte krocka med en älg eller så... Jag ser ögon som glimmar till några meter framför bilen och slutar gasa, jag tänkte att där sitter en katt. Precis när jag tänker det flyger det upp en räv mitt framför bilen, jag började bromsa och väja men det sa ju bara "klonk!". Jag stannar på busshållsplatsen precis efter, och funderar på att gå ut - men det är ju kolsvart och jag har varken ficklampa eller reflexer och det kommer fler bilar bakom. Ringde Mange och frågade om man skulle ringa en jägare eller något, men han sa att det bara var med klövdjur. Så det var bara att hoppas att stackars Mickel dött och åka vidare. Usch, stackarn! Såg idag att det var lite blod på ena sidan av bilen, hoppas jag klippte huvudet med däcket så det gick fort... 

Idag var vi på ett försenat födelsedagskalas för brorsdottern, lite glass och tårta osv. Fullknökat med folk som vanligt... :-) 
    Nu är det väl dags att sova, vi ska med Ossi till BVC i morgon som sagt och jag tänkte försöka få bort lite skorv innan, sköterskan tycker att man ska skynda sig att ta väck det. Men han kliar sig inte och verkar inte märka av det, och jag tycker det är lättare att få bort när det blivit lite tätare. Han har inte haft eksem under hittills, så förhoppningsvis har han inte det nu heller.

// Sabina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det är inte bara med klövdjur! Alla större djur såsom räv, grävling etc! Däremot inte igelkott eller en fågel tex.

Sabina sa...

Oj, ja det är ju lite sent nu. Jag hoppas verkligen att stackarn gick åt fort... :-(