RSS

fredag 25 juni 2010

Midsommar på landet

Precis så ska det vara!

Vi började dagen med att vakna i ett kvalmigt och hett sovrum, trots öppet fönster både där och i vardagsrummet. Johannes gick upp med Ossian medan jag lyckades sova en halvtimme, vaknade var femte minut men något gav det väl. Visade sig sen att det fina vädret höll i sig hela långa dagen, så härligt!
    Så packade vi in lite grejer i bilen, åkte till Östenssons och köpte blommor till mamma och sen var det full fräs ut till landet.

Jag trodde vi skulle vara först, men båda brorsorna med barn var där redan. Sammanlagt var vi 14 personer, tror jag. Så det blev låååångbord ute på altanen. Vi åt som vanligt i fyra omgångar, haha. Först färskpotatis, gräddfil & gräslök, sill, köttbullar och "de stora pojkarna" tog ett par snapsar. Efter det åkte vi en sväng till Fornåsa för att kolla in midsommarfirandet där, det vill säga midsommarstångsdans, chokladhjul och lotteri. Jag och Johannes vann på båda lotterierna, tjoho! Ossian var hemma med sin mormor medan vi var borta, han somnade precis när vi skulle åka men hade visst vaknat precis då också. Men det gick bra, han hade ju ätit och var nöjd.
  
Det blev sen jordgubbstårta och kaffe, och en rätt så lång promenad med brorsorna, pappa, Johannes, Ossian och min brorsdotter. Hon är två år, och somnade i vagnen halvvägs. Ossian var som vanligt vaken hela tiden... vet inte vad han har emot att sova egentligen? Han sov kanske fyrtiofem minuter sammanlagt på hela tiden vi var där.
    När vi kommer hem så tog vi ett dopp i poolen, det var 25,5 grader och jätteskönt - även om jag badkrukade en hel del innan jag doppade mig. Har haft lite ont i ena tutten, så var lite skrajsen för mjölkstockning. Men det var riktigt nice med ett dopp!

Så till stackars brorsdottern igen, hon ramlade ner för hela trappan och fick världens bula i skallen. Framåt kvällen lyckades hon slå sig tre gånger till på det.
    Vi tände grillarna och åt mumsigt kött med potatissallad, pommes och grönsallad. Och till efterätt jordgubbar med grädde och mjölk! Som tur är tror jag inte att det hann gå över särskilt mycket i bröstmjölken innan Ossian åt, så han slipper förhoppningsvis allt för ont i magen i morgon. Han kämpade och höll sig vaken och glad ända tills vi åkte hemåt vid kvart över nio, åt lite nattmat i sängen och har nu somnat som en stock - väldigt förståeligt. Vi är också helt slut!


// Sabina

0 kommentarer: