RSS

torsdag 15 april 2010

Frågor (alla som fått barn har visst svarat på dessa!)

När fick du reda på att du var gravid?
7:e juli 2009

Blev det en chock?
Nja, lite stirrig blev man ju. Men hade känt det på mig!

Hur gammal var du?
19 år

Hade du mycket halsbränna?
Från tredje trimestern hade jag ganska mycket, så fort jag skulle sova!

Spydde du mycket?
Ja, de första 15 veckorna (tror jag) tills vi åkte till Tylösand och bodde i tält en vecka. Då försvann det.

Var det någon favoriträtt som ändrades?
Allting med vitlök i tålde jag inte, inte heller stark thaimat gick att äta. Kaffe tålde jag inte i början.

Hade du mycket foglossning?
Sista månaden/månaderna var det jäkligt tufft. Lider med dom som får det tidigt...

Hade du sammandragningar?
Ja, massvis. Vi åkte in pga av dem första gången i vecka 26 (tror jag, man glömmer veckorna så snabbt!)

Ditt sf mått som störst?
Hmm, 37 har jag för mig

Har du fått bristningar?
Inga på magen, men massor på rumpa, lår och bröst

Trodde du att det var en pojke eller flicka?
Först trodde vi att det var en flicka, men på ultraljud fick vi reda på att det var en pojke

Vad hoppades du på?
Det spelar såklart ingen roll, vi diskuterade att pojkar är jobbigast när de är små och flickor när de blir tonåringar ;-)

Hade du mycket vätska i kroppen?
En hel del mot slutet, fick inte i fötterna i strumpor och skor knappt!

Hur mycket gick du upp i vikt?
13 kilo från inskrivningen (men lite hade jag lagt på mig från början också). Från 55-68 kg.

Hur ser du på graviditeten idag?
Tiden gick grymt fort fram till sista två-tre månaderna. Då började det bli jobbigt, men annars har jag inte mycket att gnälla över förutom illamåendet i början.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag ville att det skulle gå fort och att vi inte behövde vara på sjukhuset i en evighet

Gick du över tiden?
Japp, en vecka

Födde du för tidigt?
Nej, även om vi trodde det skulle bli så! :-)

När började din förlossning?
På kvällen/natten mellan 16:e och 17:e mars

Hur lång tid tog det?
Om man räknar från att jag började klocka värkar tog det ca 18,5 timme. men från första riktiga men glesa värkarna tog det ett dygn.

Hur mycket var du öppen när ni kom in?
3 cm

Vad tyckte du var jobbigast?
CTG:n, faktiskt. När värkarna blev hejdlösa mot slutet skar knappen in så förjävligt, och det störde mig så mycket att jag inte kunde koncentrera mig på värkarna och på vad barnmorskan sa. Och krystvärkarna var inte roliga, även om de inte gjorde ont. Men det allra jobbigaste var när hjärtljuden blev sämre.

Var du rädd för något?
Att de inte förstod att det inte gick att få ut ungen, jag tror jag sa det på första krystningen, haha! Det kändes så skönt när de äntligen klippte. (Hmm, nåja)

Grät du?
Tårarna sprutade nog, jag vet inte riktigt

Skrek du?
Jaa, det kan inte hjälpas!

Tog du nått smärtstillande?
Ett bad & lustgas

Blev du sydd?
Japp!

Dragen med sugklocka?
Nej, klippt istället (snällare mot barnet)

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Johannes, barnmorska, undersköterska och senare en läkare.

Hade du någon nära med dig?
Johannes förstås <3

Hur stor var bebisen?
51cm och 3680gram

Blev det en pojke eller flicka?
Pojke!

Vad fick den heta?
Ossian

Hur ser du på förlossningen idag?
Jag är bara glad att det gick bra med lillplutt! Är inte så sugen på att göra om det, men har nog redan glömt en hel del om hur det var egentligen...

Var det värt det?
Absolut!
 
// Sabina

0 kommentarer: