RSS

fredag 23 april 2010

Glömska & pizzadeg

Mja, minnet sviker lite ibland, haha. Skulle ju gå till affären för att köpa ägg, det var det viktigaste. Hade ju nämligen tänkt göra piroger (med köttfärsfyllning). Men såklart glömde jag just äggen, som tur var hade farmor Rinta ett par stycken som jag fick. Så kommer jag hem och tar en till blick på receptet - jäst skulle jag ju köpa också!
    Så nu får det bli lite improvisation och göra piroger med pizzadeg som görs på bakpulver istället. Det blir nog inte lika gott, men tänkte pensla med ägg så det blir lite mer äkta. Och nu när vi har ett par ägg kanske ett lass amerikanska pannkakor (ett tips till er som svär när tunnpannkakorna bara går sönder) skulle vara gott till efterätt - det smakar nog lika bra på sojamjölk som köttfärssåsen gjorde! Med lite sylt och glass ovanpå, yummie...

Ska testa det här receptet på pizzadegen:
  • 5 ½ dl vetemjöl
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 75 gr margarin
  • 2 dl mjölk
Blanda allt utom mjölk först och gör till en grynig massa, tillsätt sen mjölken tills degen blir smidig.

Vet inte om jag borde göra den dubbel? Får se hur mycket köttfärs det blir!

Idag så har Ossians farmor varit här och lekt lite med honom, vi ska också dit i morgon och ta en promenad med barnvagnen medan Johannes jobbar. Så kanske jag åker en sväng till mina föräldrar också. Får se om Sara har något för sig på söndag, annars börjar jag bli riktigt nyfiken på deras nya lya och på hur Ossians framtida lekkamrat växer i magen :-)

Och måste bara säga vilken otrolig skillnad det är på lilleman sen jag slutade äta mjölkprodukter. En helt annan bebis! Som kan äta utan att gallskrika varje gång och som är pigg och glad när han är vaken. Fantastiskt! Hoppas bara att hans känslighet växer bort med tiden...

// Sabina

3 kommentarer:

Lise sa...

Känsligheten på Ossian växer nog bort, det gjorde den på Evelina :-) I annat fall ska du väl inte amma för evigt ;-) Skönt att han är gladare iaf, huvudsaken ju :-DD

Sabina sa...

När blev det bättre på henne? :) Haha, nej usch... amma är inget vidare. Hoppas han slutar vara flaskvägrare sen när han får börja med välling :P Absolut är det huvudsaken, det var tur vi tänkte på att testa utan mjölk! :)

Lise sa...

Hon var nog 3-4 månader tror jag :-) Man vänjer sig :-P Nej Evelina vägra också flaska, och napp :-P Fast jag försökte inte få henne att äta annat :-)